Wśród instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo tradycyjnie wiodącą rolę pełniła policja. Dążenie do poprawy bezpieczeństwa przy rosnącej świadomości ograniczonych możliwości policji przyczyniło się do poszukiwania nowych form działania (przede wszystkim wzrost znaczenia prewencji kryminalnej) oraz zwiększania kręgu partnerów, którzy działają na rzecz wzmocnienia bezpieczeństwa i poczucia bezpieczeństwa obywateli. Jednym z kluczowych dla policji partnerów okazały się być w ostatnich kilkudziesięciu latach lokalne instytucje, w tym przede wszystkim władze samorządowe.
Podstawowym punktem odniesienia w opisie aktualnego stanu i zachodzących przemian stało się w literaturze kryminologicznej i kryminalnopolitycznej „partnerstwo (ew. kooperacja)" wszystkich podmiotów, które z racji swojej profesji, zainteresowań, kompetencji lub możliwości (materialnych, finansowych itp.) mogą/chcą/powinny (w zależności od regulacji prawnych obowiązujących w poszczególnych krajach) działać na rzecz lokalnego bezpieczeństwa. Przez konstrukcję „lokalnego partnerstwa dla bezpieczeństwa" rozpoczęło się rewidowanie zasad podziału odpowiedzialności za bezpieczeństwo pomiędzy rządem, policją i lokalnym samorządem, a na poziomie lokalnym między publicznymi i prywatnymi instytucjami i grupami.
Współczesny europejski rozwój metod koordynacji lokalnej prewencji kryminalnej ewoluuje od spontanicznej pracy wolontariuszy w stronę prawnie określonej, zinstytucjonalizowanej formy partnerstwa (community safety partnership). Z prowadzonych dotąd badań, głównie brytyjskich, wiadomo już, że takie wieloagencyjne (multi-service) partnerstwo charakteryzować się może ograniczoną skutecznością. Dlatego też jednym z najistotniejszych obecnie problemów badawczych stało się poszukiwanie optymalnych form organizacji lokalnego partnerstwa, poszukiwanie przyczyn trudności w zakresie koordynacji lokalnych działań na rzecz bezpieczeństwa oraz sposobów ich eliminowania albo łagodzenia.
W tym stanie rzeczy podstawowym celem badań była interdyscyplinarna, tj. prawna, socjologiczna i kryminologiczna analiza stosowanych współcześnie metod koordynacji lokalnych działań na rzecz bezpieczeństwa w Polsce na tle rozwiązań przyjętych w wybranych krajach europejskich. Analiza objęła: diagnozę aktualnego stanu, wyjaśnienie przyczyn wyboru określonej formy koordynacji, mechanizmów jej funkcjonowania i źródeł trudności oraz prognozy rozwoju sytuacji w przyszłości. W centrum zainteresowania znalazł się stan koordynacji działań z zakresu zapobiegania przestępczości w Polsce, a przedmiotem badań empirycznych był proces implementacji rozwiązań prawnych w tym zakresie, ze szczególnym uwzględnieniem powiatowych komisji bezpieczeństwa i porządku, oraz ocena ich funkcjonowania.
Zgodnie z art. 4 ust. 1. pkt. 15-16 ustawy o samorządzie powiatowym powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz zapobiegania innym nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi oraz środowiska. Rola powiatu nie sprowadza się tylko do przeciwdziałania zagrożeniom i ograniczania ich liczby, lecz do pełnienia roli istotnego węzła koordynacji wszelkich działań prewencyjnych i reaktywnych w tym zakresie na terenie powiatu oraz organizacji kooperacji różnych podmiotów angażowanych w powiecie do działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa i porządku publicznego. W tym właśnie celu powołano w u.s.p. do życia powiatowe komisje bezpieczeństwa i porządku i określono m.in. sposoby i zasady ich współdziałania z Policją oraz innymi powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami, a także z powiatowymi i gminnymi jednostkami organizacyjnymi wykonującymi zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, jak też z samorządami gmin z terenu powiatu, a także ze stowarzyszeniami, fundacjami, kościołami i związkami wyznaniowymi oraz innymi organizacjami i instytucjami (podobne stanowisko można znaleźć w publikacji: MSWiA, Funkcjonowanie komisji bezpieczeństwa i porządku, Wydawnictwo WSPol w Szczytnie, Szczytno 2008).
Obok celów wyrażonych w ustawie oraz w literaturze, oczekiwania wobec komisji można też analizować z perspektywy wieloletnich planów bezpieczeństwa w Polsce, w szczególności realizowanego obecnie rządowego programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań „Razem bezpieczniej". Głównym założeniem programu jest ograniczenie skali zjawisk i zachowań, które budzą powszechny sprzeciw i poczucie zagrożenia, zaś jednym z jego priorytetowych celów – aktywizacja lokalnych partnerstw różnych podmiotów działających na rzecz poprawy bezpieczeństwa i porządku publicznego. Zgodnie z założeniami programu powiaty i gminy mogą włączać się w realizację programu na zasadzie dobrowolności. Na poziomie powiatu wiodącą rolę w realizacji programu powinien mieć starosta jako przewodniczący komisji bezpieczeństwa i porządku. Tym samym komisja – jako gremium fachowców działające pod przewodnictwem starosty – powinna pełnić w dziedzinie ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego w powiecie funkcję inspirującą. Tymczasem w świetle przepisów regulujących zadania komisji bezpieczeństwa i porządku jest ona jedynie organem doradczym, a jej zadania mają zasadniczo charakter opiniodawczy. Z tego względu uznano za nieodzowne dokonanie praktycznej oceny stopnia koordynacji oraz zakresu kooperacji podmiotów zobowiązanych do zapewnienia bezpieczeństwa na poziomie powiatowym i efektywności ich działań. Pozwoliło to na wyciągnięcie wniosków na temat tego, jak w praktyce funkcjonuje powiatowa koordynacja działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa i porządku, na jakie napotyka przeszkody w zakresie regulacji ustrojowej, a na jakie w aspekcie organizacyjnym, finansowym czy innym, jak również jaka jest rzeczywista skuteczność podejmowanych inicjatyw.
Podstawowe pytanie badawcze w ramach sformułowanego wcześniej celu badań odnosiło się zatem do celowości powołania powiatowych komisji bezpieczeństwa i porządku, a w wymiarze szerszym – roli prawa i instytucji powoływanych na podstawie norm prawnych w kreowaniu skutecznej koordynacji lokalnych działań na rzecz bezpieczeństwa (w szczególności – zapobiegania przestępczości). To pytanie ogólne zostało uzupełnione o szczegółowe pytania dotyczące roli, jaką powinny spełniać organy zajmujące się ustawowo prewencją kryminalną, w szczególności Policji i straży gminnych, roli, jaką w zapewnieniu koordynacji powinny spełniać państwo, samorząd lokalny oraz organizacje pozarządowe. Kolejnym ważnym celem było opisanie przypadków efektywnego kształtowania takiego partnerstwa jako źródła dobrych praktyk dla innych powiatów oraz określenie, w jaki sposób nauka mogłaby wspierać lokalną prewencję kryminalną.